17 november 2009
Let me show you the world in my eyes
Jag är närsynt, har glasögon och har haft det rätt länge. Fördelen med att vara närsynt är att ju äldre jag blir desto bättre syn får jag. Nackdelen kanske att jag hör till en grupp som har högre risk för näthinneavlossning. Men det är ju rätt ovanligt.
Däremot är inte närsynthet ovanligt längre. Enligt en text från The Guardian är 80 procent av alla barn i Singapore, Hong Kong och Taiwan i behov av någon typ av synhjälpmedel för sin närsynthet. I Storbritannien är antalet lägre, men ändå, med en nivå av 50 procent, högre nu än förut.
I texten sammanfattar författaren dom olika orsaker som kan ligga bakom "epidemin," som tex ökat intag av kolhydrater, minskat sportande - utomhus då, att sporta inomhus kan tom vara dåligt för synen - och mer tid framför olika skärmar (TV, dator).
Så kicka ut ungen från datorrummet, spara en förmögenhet i glasögonutgifter.
You rattle my brain
Jag är långt ifrån någon sportfantast, men sociologin bakom sport intresserar mig. Som att experimentera på försöksdjur, fast såna som valt det själv. Vad gör att en person väljer att hålla fast vid ett idrottslag, till exempel? Varför inte bara heja på dom som vinner just då?
Ett skäl kan vara att en match där utgången inte är självklar upplevs som mer spännande och dom som sett den är mer nöjda med den än dom som sett en match där resultatet var uppenbart tidigt. Om ditt lag vinner ska det först ha varit på väg att förlora för att du ska vara riktigt nöjd.
Det är resultatet av forskning vid Ohio state university.
We found that negative emotions play a key role in how much we enjoy sports.
säger professorn som ligger bakom studien, där man tittat på hur 113 studenter reagerade under en och samma match i amerikansk fotboll mellan collegelagen Ohio state och University of Michigan.
Matchen började med att Ohio state dominerade spelet, medan Michigan kom igen i andra halvan. Och det visade sig att Ohios fans blev mer och mer nöjda med matchen ju mer jämt det blev. Och det fanns ingen mätbar skillnad mellan studenter som var trogna, hardcore fans och studenter som tittade men utan någon historia som fans till laget. Båda gillade spelet lika mycket och var lika känslomässigt engagerade.
Syftet med studien var nu inte egentligen att ta reda på hur fans till Ohio state reagerade på en specifik match, utan hur våra känslor, både positiva och negativa, påverkar hur vi upplever något. Det är ofta rätt svårt att skapa samma engagemang i ett lab, så sportevenemangen fick hjälpa forskarna granska våra känslor. Som sagt, sociologiska experiment.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)