18 oktober 2013

Gave beads and blankets for what was priceless

18 maj

Vanuatu. Land nummer två. Minibuss med öppna fönster över regnskogsbeklädda kullar till en liten fiberglasbåt. Vi lastar ombord min ryggsäck, ett par barn, någon gammal farbror och en hel del tanter. Alla vet vem jag är, att jag ska ut till Nguna för att bo i Nakie womens guest house. Båten lägger ut, startat färden över Undine bay. Det känns både helt livsfarligt och väldigt tryggt på samma gång.

Vanuatu har varit både franskt och engelskt. Här har slavskepp seglat runt och kidnappat öbor, i vissa fall hämtat öbor som andra öbor fångat och sålt. Hit kom missionärerna för att frälsa "de som levde i mörkret". Nu är landet ett skatteparadis, en omlastningplats för narkotika från Asien på väg till langarna i Australien och Nya Zeeland, ett resmål för all inclusive-turisterna från Australien, bara två flygtimmar bort.
Jag ska hälsa på i en by, Tikilas, och bo en vecka i kvinnoföreningens bungalow. Priset är svårslaget, 300 kr/dag för boende och alla måltider. När minibussen hämtar mig i huvudstaden på ön Efate är det redan kväll, solen är på väg ner och under båtresan över till Nguna hinner solen gå ner. En timme senare kliver vi iland på en kolsvart ö. Det hörs musik och en kvinna som presenterar sig som Leiwia har kommit ner till stranden för att lotsa mig till boendet. Jag hittar en krok på väggen att hänga upp min plastkasse med kex och nötter på och så fort myggspiralen är tänd kryper jag in under myggnätet och släcker ficklampan. Vanuatu har malariamygg, en del öar har tom resistenta malariaparasiter, så jag äter tabletter och håller tummarna. Det är alldeles för varmt och myggspiralen luktar starkt av hälsofarliga kemikalier.

Det kallades för blackbirding, kidnappningarna av öbor för transport till Australien och slavarbete på odlingar och farmer. Jag har läst om en svensk kapten som var inblandad, han gifte sig så småningom med en fijiansk kvinna och deras ättlingar finns fortfarande kvar i Fiji. Det var missionärerna som satte stopp för attackerna, lyckades till och med få hem några av dom som sålts. (I en del fall var det inte ens någon betalning inblandad, utan man använde slavskeppen som ett sätt att göra sig av med konkurrerande grupper i området.) Missionärerna försökte länge omvända byarna, mer eller (oftast) mindre framgångsrikt. Mutor var vanliga från missionärerna, men funkade inte så bra. Det dröjde till exempel innan man slutade begrava äldre bybor levande.

Next day / Glen Phillips / Mr Lemons

Bloggarkiv