14 mars 2009

The worst crime is faking it

-Jag har slutat bry mig, sa jag till en vän.
-Du? Det låter otroligt?!, sa vännen.

När jag hade förklarat lite mer, fast inte allt, så verkade vännen förstå.
-Du menar att du blivit ekonomisk? Investering och avkastning ska stämma, helt enkelt, undrade vännen.

I dessa kristider kändes det som en bra liknelse. Men för att fortsätta i samma anda, vad händer när den förväntade avkastningen blir något annat, mycket sämre? Då är det bra att man inte bryr sig, kan jag säga. Vatten på en gås, som en liten skalbagge med pansar, slime utan motstånd eller behov av former, ogräs med resistens mot alla gifter.

Sedan gäller det att också tydligt visa att man inte bryr sig, så inte folk får uppfattningen att man på något sätt är seriös, engagerad eller tänker bidra. Där har jag en bit kvar. Men tro mig, snart kommer ingen att bli förvånad av min brist på brydd.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv