18 december 2013

Something worse

18 juli
Det finns spår överallt i Fiji av kolonialmakten England. Drottningens gata, en staty av en lord, en cricketmatch. Bilarna på fel sida, tidningen som heter Times.

Jag bär hem en extra stor sprejburk med extra starkt insektsmedel. Mortein, innehåller permetrin och alletrin, syntetiska gifter som har ihjäl i stort sett allt. Jag sprejar lite försiktigt. Golvet, runt sängen, runt kylen. Kackerlackorna är många och verkar bara roade av giftet. Jag sprejar mer.

Jag är i storstaden Suva, huvudstad i Fiji med 100 000 invånare. Jag går på bio, köper m&m´s, skaffar ett telefonkort så jag kan ringa från telefonautomaterna vid postkontoret.
Jag går runt på de fyra stora gatorna, ser på folk, låter bli att bli påkörd, blir regnad på. I Suva regnar det. Det är det staden är omtalad för. Nederbörd. Jag härmas, regnar gift över krypen. När dom ligger på rygg och sprattlar låter jag det bli uppehåll. Jag varnar städerskan, tvätta händerna noga för jag har sprejat alla ytor med gift. Jag tror hon uppskattar det men jag tror också att hon skrattar åt mig, diskret.
Lunch på kineskrogen, biff med svarta bönor-sås. Den godaste isten jag druckit på flera år. En kacklerlacka springer mellan borden. Jag går hem och låter giftregnet börja igen.

This city´s got no boulevards / Fibes, Oh fibes / Still Fresh

Inga kommentarer:

Bloggarkiv